Scheepsschroef

VETUS 4-blads scheepsschroef P4G

Een scheepsschroef is belangrijk voor een boot omdat dit de voortstuwing van het schip verzorgt. Zonder een scheepsschroef zou het schip niet vooruit kunnen komen en zou het aangewezen zijn op externe hulp, zoals sleepboten, om te kunnen manoeuvreren.

De scheepsschroeven zijn ook belangrijk voor de stabiliteit van het schip. Bij het draaien van de schroef, wordt er een draaikracht opgebouwd die het schip naar één kant doet hellen. Door tegelijkertijd te sturen met het roer, kan dit effect opgevangen worden en kan het schip stabiel blijven.

Daarnaast zijn scheepsschroeven van groot belang voor de manoeuvreerbaarheid van het schip. Door het draaien van de schroeven in tegenovergestelde richtingen, kan het schip op de plek blijven staan of zelfs achteruit varen. Dit is vooral belangrijk bij het aanmeren van het schip of bij manoeuvres in drukke havengebieden.

Tenslotte zijn scheepsschroeven ook van belang voor de veiligheid van het schip en zijn bemanning. In geval van nood, zoals bij het verliezen van het roer, kan het schip nog steeds voortbewogen worden door middel van de scheepsschroeven. Dit kan bijvoorbeeld van

Juiste keuze van scheepsschroef

De keuze van een scheepsschroef is niet eenvoudig. Los van de maten en het materiaal zijn er ook nog eens vele leveranciers. In ons blog gaan we voor het gemak uit van Vetus als leverancier van scheepsschroeven.

Een scheepschroef draait niet zelden 1000 of meer toeren. Een geringe onbalans, of beschadiging aan de bladen leidt tot trillingen. Trillingen leiden op hun beurt weer tot schade aan as-lagers en as-keerringen.

Voor een goed rendement en om trillingen te voorkomen is het van het allergrootste belang dat de spoed (bladschuinte) van ieder blad precies gelijk is aan de spoed van de overige bladen, en dat de onderlinge afstand tussen de bladen eveneens precies gelijk is.

Bij de keuze van de scheepsschroef spelen een aantal factoren mee. Te weten:

  • Diameter(doorsnede)
  • Spoed(schuinte van de bladen)
  • Aantal bladen(3, 4, 5-blads)
  • Materiaal(aluminium, brons)
  • Doorsnede as-gat(standaard, 25, 30, 35, 40 mm of meer)

Bereken de juiste schroef

Het vaststellen van de juiste schroef is geen exacte wetenschap. Er zijn mensen die beweren dat ze de juiste schroef wel kunnen inschatten. Niets is minder waar. Met de juiste gegevens kunnen specialist een redelijke nauwkeurige berekening maken. De Boothelden kunnen u helpen bij het berekenen van de juiste schroef.

Wat wij nodig hebben voor de berekening is:

  • Vermogen van de scheepmotor
  • Reductie(vertraging) van de keerkoppeling
  • Aantal lagers van de schroefas
  • Lengte(waterlijn) van de boot
  • Gewicht van de boot
  • Doorsnede van het as-gat

Aan de hand van deze gegevens kan met behulp van een rekenprogramma een goede inschatting gemaakt worden van het type scheepsschroef dat u nodig heeft. Bij scheepsschroeven worden de diameter en de spoed bijna altijd opgegeven in inches (1 inch = 25,4 mm).

U kunt bij Boothelden uw benodige scheepsschroef zelf online berekenen

Indien u een vraag heeft of een second opinion kunt u altijd contact met ons opnemen.

Standaard conusmaten van asgaten in Vetus schroeven (1:10). Afmetingen volgens ISO 4566
Schroef Ø 3 blad P3BSchroef Ø 3 blad P3CSchroef Ø 4 blad P4EGrootste Ø asgat DKleinste Ø asgat dNaaflengte LSpie- afmeting B
12”-15” 16”-18” 19”-21” 22”-24” 25” Groter dan 25”12”-15” 16”-18” 19”-21” 22”-24” 25” Groter dan 25”14”-15” 16”-17” 18”-20” 23”-24”  25 mm 30 mm 35 mm 40 mm 45 mm 50 mm19 mm 22 mm 26 mm 30 mm 34 mm 38 mm60 mm 80 mm 90 mm 100 mm 110 mm 120 mm8 mm 8 mm 10 mm 12 mm 14 mm 14 mm

Een goed werkende website vindt iedereen prettig. Wij gebruiken cookies om onze site en dienstverlening beter, persoonlijker en prettiger te maken. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse.
Lees meer