De BOW3512F ontvangt alle verbeteringen van zijn grote broers en is bovenal geschikt voor een tunneldiameter van 125 mm. Dit betekent dat de krachtige BOW3512F ook in kleinere boten past. De flexibele rubberen koppeling elimineert motortrillingen en de nieuwe motor is zeer energiezuinig.
De stalen vaste overbrenging van de D-reeks is vervangen door een flexibele rubberen koppeling om trillingen uit te bannen. Zowel de BOW2512E, BOW3512E en BOW2312F krijgen dezelfde koppeling als de BOW55en maken gebruik van een nieuwe motor, die veel efficiënter omgaat met energie. Om ruimte te maken voor de nieuwe koppeling zal de hoogte van de flens toenemen met 30 mm. De flens zal worden voorzien van meerdere openingen om de installatie eenvoudiger te maken. Tot slot wijzigt de vorm van de flens van driehoekig naar rond, waardoor de plaatsing van de motor vrijer is (stappen van 90° in tegenstelling tot de huidige stappen van 120°) en installatie sneller en makkelijker is. Van het uitlopende “D”-odel zijn de fluisterstille propellerbladen, de geruisloze spiraalvormige tandwielen en het gestroomlijnd staartstuk gebleven. Lichtgewicht en stil in gebruik als voorheen: als de boegschroeven niet voor zoveel extra gemak zouden zorgen zou u zomaar kunnen vergeten dat ze er zijn!
De BOW3512FI is een elektrische tunnelschroef met 35 kg stuwkracht, klein genoeg voor boten van 6 tot 10 meter en kan zowel als boegschroef en/of hekschroef gebruikt worden. De tunnelschroef wordt ofwel in een tunnel gemonteerd door de boeg van de boot met behulp van een boegschroeftunnel of in een achtersteventunnel bij de achtersteven van de boot met behulp van een hekschroeftunnel (zie foto 2 – Tunnels zijn apart verkrijgbaar).
Indien de boegschroef geplaatst wordt in de buurt van de motor kunt u ook kiezen voor de BOW3512FI. De combinatie van benzinemotoren en elektrische boeg- of hekschroeven kan zeer gevaarlijk zijn door de mogelijkheid van ontsteking van (benzine)damp door vonken van de elektromotor. Om deze combinatie toch mogelijk te maken heeft VETUS, naast de normale uitvoering, ook boegschroeven ontwikkeld die voldoen aan de eisen van de norm ISO 8846 Marine (“ignition protected”).
Uitgelicht
- Flexibele koppeling tussen staartstuk en de motor vermindert geluid en trillingen
- Nieuwe energiezuinige motor
- Eenvoudig te installeren
- Enkele propeller creëert minder cavitatie in de tunnel
- Het ontwerp van VETUS unieke propellerblad minimaliseert cavitatiegeluid
- De sterke lichtgewicht kunststof propeller is corrosiebestendig
- Spiraalvertanding minimaliseert geluid in de overbrenging
- Voldoet aan de EMC-eisen
Technische documentatie