Bepaal met de Boothelden het juiste stuursysteem

Eenmaal van wal bent u volledig afhankelijk van uw stuursysteem. U moet onder alle omstandigheden kunnen rekenen op uw stuursysteem. In dit blog leggen wij u uit hoe u het juiste stuursysteem voor uw schip kunt bepalen. Daarna kunt u met een gerust hart op onze website een stuursysteem bestellen.

Een snel varend licht schip behoeft een totaal ander stuursysteem dan een zwaar water verplaatsend schip. Een licht snel varend schip behoeft een klein roerblad. Ook is een kleine stuurbeweging vaak voldoende om van koers te veranderen. Een zwaar langzaam varend schip heeft een zwaarder en groter roerwerk nodig om veilig te kunnen manoeuvreren.

Het is moeilijk voor mij om te zeggen welk stuursysteem het beste is voor uw boot zonder meer informatie te hebben. Er zijn verschillende soorten stuursystemen voor boten, zoals hydraulisch, mechanisch en elektrisch. Om het juiste stuursysteem te kiezen, moet u rekening houden met factoren zoals de grootte en het type boot, de vaaromstandigheden en uw persoonlijke voorkeuren.

Een stuursysteem voor ieder schip

Externe factoren zoals wind en stroming kunnen onder zware omstandigheden het uiterste vragen van een stuurinstallatie.

Diverse factoren zoals maximale roeruitslag, het oppervlakte van het roerblad en de snelheid van de boot zijn van invloed op de krachten op het stuursysteem.

Een stuursysteem is opgebouwd uit een roerblad, een cilinder, leidingen, een stuurpomp en een stuur. Het roerblad staat in de meeste gevallen al vast. De keuze voor de juiste cilinder wordt bepaald door het roermoment in Nm(of kgm). Om het juiste roermoment vast te  stellen zijn snelheid van de boot, oppervlakte van het roerblad en maximale hoek van het roer  van belang. De lengte van de boot en het vermogen doen dus niet direct ter sprake. De maximale hoek waaronder een roer optimaal presteert is 35°

De formule om het roermoment te bepalen:

M(moment)=F(kracht op het roer)xB(per roer)

Met ander woorden: de kracht F die wordt uitgeoefend op het roer(gemeten in Newton=N) wordt vermenigvuldigd met afstand ‘B’ zijnde de afstand tussen het hart van de roer-as en het aangrijpingspunt van de kracht op het roer van de lijn X-Y(zie tekening)

F(de kracht op de centrale lijn XY)-met de maximale roeruitslag van 2 x 35° in overweging genomen-wordt als volgt gevonden:

F=23,3 x A x v² in Newton of F=2,33 x A x v² in Kg

A is het totale roeroppervlakte in m²

v=max snelheid in km/h

Formule voor roer zonder balansdeel: b=0,37 x c(in meters)

Formule voor roer met balansdeel: b=(0,37 x c)-e(in meters)

Uit deze formule volgt een roermoment in Nm of in Kgf. Op onze website kunt u de bijbehorende complete besturingsset bestaande uit een stuurpomp, stuurcilinder, leidingwerk en aansluitset bestellen

Wij kunnen ons voorstellen dat u bovenstaande berekeningen niet eenvoudig vindt.

Wij helpen u graag bij de keuze van het juiste stuursysteem. In dat geval ontvangen we van u graag de volgende gegevens:

  • tekening van roerblad met de formaten(zei bijgevoegde afbeelding)
  • maximale snelheid van de boot

n.b. Wij houden in onze berekeningen ook rekening met de effecten van het schroefwater evenals de werksnelheid bij het achteruit varen. Omdat kleine schepen in het algemeen sneller op het roer reageren wordt het maximale roermoment niet gebruikt en is een reductie van 10-20% op het gevonden roermoment acceptabel.

Een goed werkende website vindt iedereen prettig. Wij gebruiken cookies om onze site en dienstverlening beter, persoonlijker en prettiger te maken. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse.
Lees meer